روغن کمپرسور پیستونی

روغن کمپرسور پیستونی

روغن کمپرسور پیستونی

روغن کمپرسور پیستونی ملاحظه مــی کنید. وجود مبرد مایع در کارتر کمپرسور به دلایل زیر نامطلوب

و خطرناک است :

  • میزان حلالیت مبرد در روغن کمپرسور بستگی به دما و فشار دارد. در دمای ثابت
  • هر چه قدر فشار کمتر شود،
  • درصد مبرد حل شده در روغن کاهش می یابد و بالعکس با ازدیاد فشار، درصد مبردی که در روغن
  • حل می شود روغن کمپرسور پیستونی ملاحظه مــی کنید. وجود مبرد مایع در کارتر کمپرسور به دلایل زیر نامطلوب و خطرناک است :
    • میزان حلالیت مبرد در روغن کمپرسور بستگی به دما و فشار دارد
  • افزایش می یابد. در فشار ثابت، هر چه قدر دما افزایش یابد، درصد مبرد حـل شده در روغن
  • کاهش می یابد  روغن کمپرسور پیستونی
  • و این دقیقاً کاری است که هیتر کارتر انجام می دهد. از آنجا که پس از خاموش شدن سیستم،
  • بخار باقی مانده
  • در اواپراتور بر اثر اختلاف فشار بین کمپرسور و اواپراتور به کارتر روغن حرکت می کند،
  • فشار گاز داخل کارتر افزایش پیدا کرده
  • و طبق شرح فوق در حالی که دمای روغن پس از خاموش شدن سیستم کاهش یافته،
  • میزان مبردی روغن کمپرسور پیستونی
  • که در روغن حل می شود افزایش می یابد. در یک دما و فشار ثابت، روغن کمپرسور
  • می تواند
  • فقط یک مقدار مشخصی
  • از مبرد را در خود حل کند و اگر بیشتر از حد اشباع به آن اضافه شود منجر
  • به جدایی مبرد از
  • روغن می شود که این فرآیند COOLservice
  • در شکل 1 نشان داده شده است .
  • حل شدن بیش از حد مبرد مایع در روغن به روانکاری نامناسب قطعات متحرک کمپرسور منجــر می شود
  • . با توجه به اینکه کمپرسورهای نوع رفت و برگشتی از ظرفیت 5 اسب به بالا با روغنـکاری
  • تحت فشار کار می کننــد

فروش انواع کمپرسور پیستونی

(دارای پمپ روغن می باشند) به محض راه اندازی کمپرسور، فشار درون کارتر کاهش پیدا کرده و پدیده کف کردن

روغن بروز می کند (شکل 2). ورود مایع مبرد به داخل پمپ روغن و ایجاد پدیده فلاش گاز باعث می شود که ورودی

پمپ روغن مسدود شده و فشار روغن کمپرسور افت کند.

  • چون مبرد مــایع در کارتر روغن بلافاصله پس از راه انــدازی کمپرسور بخار شده و به صورت کف روغن درمی آید،
  • به این ترتیب میزان روغن ورودی بــه لوله رانش کمپــرسور در هنــگام راه اندازی شدیداً افزایش می یابد
  • (پدیده فرار روغن در موقع راه اندازی).

طبق مشاهدات عملی سرویسکاران، زمانی که مایع مبرد بیش از حد در داخل کارتــر جمع می شود، در حیـن ر

اه اندازی دستگاه، فشار روغن به دلایل فوق کاهش پیدا کرده و کنترل فشار روغن مکـرراً فرمان قطع سیستم را می دهد

. این در حالی است کـه سطح مخلوط روغن و مــایع مبرد در سایت گلاس کمپرسور وضعیتی مطلوب را نشان می دهد

؛ بنابراین می تــوان نتیجه گرفت که برای بررسی علل کاهش فشار روغن نباید فقط به سایت گلاس روغن اکتفا نمود .

برای حصول اطمینان از عدم وجود مایع مبرد در کمپرسور، هیتر کارت ر را روشن کرده تا پس از گــذشت چند ساعت

حبابهای گاز را در سایت گلاس کمپرسور مشاهده کنید که به سمت بالا حرکت می کننـد. پس از گذشت چندین

ساعت سطح مخلوط روغن و مایع مبرد در سایت گلاس کاهش یافته و فقط روغن کمپرسور در کارتر باقی خواهد ماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *